Αναστάσιος Δραγουδάκης: Ας ξεκινήσουμε από τα απλά και τα αυτονόητα

0

Το 30ο Συνέδριο της ΠΟΑΞΙΑ στα Ιωάννινα (24-26 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2019) αποτελεί πλέον παρελθόν και τα βασικότερα προβλήματα που απασχολούν το Συνδικάτο των Αξιωματικών της Αστυνομίας αναδείχτηκαν με εύστοχο τρόπο στην εισαγωγική ομιλία του Προέδρου της Ομοσπονδίας κ. ΚΑΤΣΙΑΜΑΚΑ Ιωάννη, αλλά και στις μετέπειτα εργασίες του Συνεδρίου, μέσα σε κλίμα σύμπνοιας, ζύμωσης αντίθετων απόψεων αλλά και ανησυχιών για όσα συμβαίνουν στο κλάδο μας.

Άρθρο του Αναστάσιου Δραγουδάκη
Πρόεδρος της Ένωσης Αξιωματικών Αν. Μακεδονίας – Θράκης της ΕΛ.ΑΣ.
Γ’ αντιπρόεδρος της ΠΟΑΞΙΑ

Τα ζητήματα που απασχολούν τα στελέχη της Αστυνομίας τη τρέχουσα περίοδο είναι πολλά και διάφορα, ενώ για ακόμα μια φορά στη κορυφή της λίστας των θεμάτων της συνδικαλιστικής ατζέντας της Ομοσπονδίας «φιγουράρει» το βαθμολόγιο των Αξιωματικών, με αφορμή την επικείμενη μη δυνατότητα συμπλήρωσης των απαιτούμενων ασφαλιστικών ετών υπηρεσίας από τους Αξιωματικούς των πρώτων τάξεων Πανελληνίων Εξετάσεων της ΣΑΕΑ, λόγω της γρήγορης εξέλιξης της επετηρίδας.

Ωστόσο πέρα και ανεξάρτητα από την κατοχή του όποιου βαθμού στην ιεραρχία της Ελλ. Αστυνομίας, ένα άλλο κρίσιμο ερώτημα αποτελεί το ποιός δύναται να αναλάβει τα ηνία κάποια υπηρεσίας, ως Διοικητής-manager στα διάφορα επίπεδα διοικήσεως εντός του Οργανισμού μας. (Θυμίζω ότι τα τρία βασικότερα επίπεδα εσωτερικής διοικήσεως στο Σώμα που αφορούν τους Αξιωματικούς είναι οι υπηρεσίες επιπέδου Α.Τ., κατόπιν οι υπηρεσίες επιπέδου Δ/νσης και οι υπηρεσίες επιπέδου Γενικής). Και σε αυτό το πολύ καίριο θέμα, δυστυχώς ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΘΕΙ ΟΥΤΕ ΤΑ ΑΠΛΑ ΚΑΙ ΑΥΤΟΝΟΗΤΑ ΩΣ ΒΑΣΙΚΗ ΑΠΑΙΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΠΟΥ ΥΠΗΡΕΤΟΥΜΕ…

Σε αυτό που αναφέρομαι είναι η ΑΝΥΠΑΡΞΙΑ συγκεκριμένων ουσιαστικών προϋποθέσεων για τη τοποθέτηση ενός Κατώτερου, Ανώτερου και Ανώτατου Αξιωματικού σε θέση ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΕΥΘΥΝΗΣ. Σήμερα υφίστανται ως γνωστόν αποκλειστικά τυπικές προϋποθέσεις προαγωγής με τα έτη στο κατεχόμενο βαθμό ή τα συνολικά έτη υπηρεσίας ως Αξιωματικού ως τυπική προϋπόθεση του ΠΔ 81/2016 σε συνδ. ΠΔ 24/1997 ΚΑΙ ΟΥΔΕΜΙΑ προϋπόθεση ουσιαστικών προσόντων προαγωγής.

Πριν όμως αρχίσουμε τον όποιον διάλογο για τα σύνθετα πράγματα όπως είναι ο καθορισμός ουσιαστικών προσόντων προαγωγής στον επόμενο βαθμό (για τους Αξιωματικούς από το βαθμό του Διευθυντή και άνω) πχ καταμέτρηση μορίων, πτυχία, καθορισμός συντελεστή δυσκολίας κάθε υπηρεσίας του Σώματος, γνώσεις, εμπειρία, βαθμολογία επιμέρους προσόντων κλπ ας ξεκινήσουμε με τα απλά και αυτονόητα ως κοινός τόπος για τα αναγκαία προσόντα ως προϋπόθεση τοποθέτησης σε θέση διοικήσεως-ευθύνης στα τρία βασικότερα επίπεδα διοικήσεως τους Σώματος, ήτοι ως ΔΙΟΙΚΗΤΗ ή ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ή ΓΕΝΙΚΟΥ, που παραδόξως ακόμα δεν υπάρχουν…

Και ποια είναι αυτά; Μα φυσικά τα ακολούθως αυτονόητα:

  • Προϋποθέσεις τοποθέτησης Διοικητή Υπηρεσίας επίπεδου Α/Τ: η τοποθέτηση κάποιου κατώτερου ή ανώτερου Αξιωματικού ως Διοικητή υπηρεσίας επίπεδου Αστυνομικού Τμήματος να έχει κατά πρώτον ουσιαστική προϋπόθεση πχ τρία χρόνια τουλάχιστον υπηρεσίας μάχιμου αξιωματικού ως δεύτερος ή τρίτος στην ιεραρχία και κατά δεύτερον να είναι αποκλειστικά απόφοιτος της ΣΑΕΑ ή του ΤΕΜΑ. Είναι αυτονόητο ότι Αξιωματικοί του Ν.3686/2008 που κατέχουν οργανική Ανθ/μου, μπορούν και είναι σημαντικό να προΐστανται σε ομάδες ΟΠΚΕ, ΟΕΠΤΑ, ΔΗΜΟΣΙΑ, ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ, ΔΙ.ΑΣ κλπ προϊστάμενοι γραφείων κλπ, αλλά η άσκηση καθηκόντων αμιγώς διοίκησης υπηρεσίας επιπέδου διοικήσεως Αξιωματικού (που ως γνωστόν ορίζει την οργανική Αξιωματικού που δεν την έχουν), δεν συνάδει εξ’ ορισμού οργανικής τους με την άσκηση καθηκόντων διοικήσεως ανεξάρτητης υπηρεσίας επιπέδου Α.Τ. Στην πράξη έχουμε δει αρκετές φορές να συμβαίνει αυτό, με περιπτώσεις Αξιωματικών της ΣΑΕΑ ή του ΤΕΜΑ ενίοτε και κατά περίπτωση να φυγοπονούν να αναλάβουν ηνία διοικήσεως και στον αντίποδα Αξιωματικοί με τα χρόνια του Ν.3686/2008 και οργανική Ανθ/μου να τίθενται Διοικητές υπηρεσιών. Επίσης άλλο παράδοξο και μη θεμιτό για τη εύρυθμη λειτουργία του Σώματος, είναι οι νέοι Αξιωματικοί της ΣΑΕΑ ή του ΤΕΜΑ, χωρίς μάχιμη εμπειρία και προϋπηρεσία, να ορίζονται διοικητές υπηρεσιών αμέσως ή λίγο χρονικό διάστημα μετά την έξοδο τους από τη Σχολή.
  • Προϋποθέσεις τοποθέτησης Διευθυντή σε υπηρεσία επιπέδου Διευθύνσεως: Το επόμενο ζήτημα, αφορά τη τοποθέτηση κάποιου ανώτερου ή ανώτατου Αξιωματικού στο επόμενο σκαλί διοικήσεως, αυτό του Διευθυντή υπηρεσίας. Υπενθυμίζω δεν αναφέρομαι σε προϋποθέσεις προαγωγής, αλλά αμιγώς δυνατότητας τοποθέτησης ως Διοικητή /Διευθυντή έκαστης υπηρεσίας της ΕΛ.ΑΣ. Και σε αυτή τη περίπτωση όπως όλοι μας καταλαβαίνουμε ότι αυτονόητο είναι η προϋπηρεσία του ανώτερου ή ανώτατου Αξιωματικού που θα ΟΡΙΣΤΕΊ Διευθυντής, είναι να έχει τελέσει τουλάχιστον ως Διοικητής σε προηγούμενο σκαλί διοικήσεως ήτοι επιπέδου Α/Τ, για ικανό χρονικό διάστημα πχ δυο-τρία χρόνια ως διοικητής σε οποιαδήποτε υπηρεσία επιπέδου Τμήματος.

Σημείωση: Για όσους διαβάζουν το παρόν άρθρο – πρόταση και δεν προέρχονται από το Σώμα μας και τους φαντάζουν εξωπραγματικά όσα αλλού είναι αυτονόητα, τους γνωρίζω λοιπόν ότι στην Ελληνική Αστυνομία μπορεί κάποιος να οριστεί Αστυνομικός Διευθυντής Νομού χωρίς προηγουμένως να έχει διοικήσει καν ούτε Αστυνομικό Τμήμα (ή ισότιμη υπηρεσία) στην υπηρεσιακή του πορεία…. Παρομοίως για όσους υπηρετούν σε επιτελική θέση, σήμερα δεν υφίσταται ως προϋπόθεση ορισμού Διευθυντή επιτελικής υπηρεσίας να έχει τελέσει τουλάχιστον στο παρελθόν Τμηματάρχης κατ’ αντιστοιχία των προαναφερομένων.

  • Προϋποθέσεις τοποθέτησης ανώτατων αξιωματικών σε υπηρεσία επιπέδου Γενικής: Το τελευταίο ζήτημα όπως πολύ καλά φαντάζεστε, αφορά την ουσιαστική προϋπόθεση για την τοποθέτηση του Ανώτατου Αξιωματικού σε θέση Γενικού Διευθυντή ή Κλαδάρχη. Κι όμως αυτό που κάθε υγιής οργανισμός θα είχε από ιδρύσεως ορίσει, στην ΕΛ.ΑΣ η τοποθέτηση σε θέση Γενικού ή Κλαδάρχη ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΕΙ την προηγούμενη υπηρεσία του (ούτε πχ έστω και ένα χρόνο σε θέση Διευθυντή Αστυνομίας ή Διευθυντή Επιτελικής Διεύθυνσης γενικότερα. Τα ευτράπελα στο παρελθόν αρκετά κατά περιόδους και ανά την Ελλάδα και σε αυτό το ζήτημα, όπου είδαμε Αξιωματικούς δεύτερους ή τρίτους στην εσωτερική ιεραρχία, να τοποθετείται Γενικός, με μηδενική ως ανύπαρκτη εμπειρία δηλαδή στο προηγούμενο σκαλί Διοικήσεως επιπέδου Διεύθυνσης….

Από κει και πάνω στο επόμενο σκαλί διοικήσεως ομολογουμένως εξισορροπεί η κατάσταση ως κανόνας, αφού διαχρονικά σχεδόν όλοι οι Γενικοί Επιθεωρητές, Υπαρχηγοί και οι Αρχηγοί του Σώματος έχουν τελέσει Κλαδάρχες ή Γενικοί Διευθυντές.

Κλείνοντας αυτές τις σκέψεις θα ευχηθώ (μιας και πλησιάζουν γιορτινές μέρες) να εφαρμοστούν επιτέλους στον Οργανισμό που υπηρετούμε τα απλά και τα αυτονόητα. Θα είναι για το καλό όλων των στελεχών, αλλά κυρίαρχα του Σώματος που θα προωθεί τα έμπειρα και άξια στελέχη στο τιμόνι του.

Και ως παρακαταθήκη αυτό, στη συνέχεια να αποτελέσει ουσιαστική αφορμή και κινητήριο δύναμη για να ανθοφορήσουν και οι πιο σύνθετες κουβέντες για εύρεση των ουσιαστικών, αντικειμενικών προσόντων κρίσης και προαγωγής από το βαθμό του Αστυν. Διευθυντή και άνω, ως ο αμέσως επόμενος θεμελιωτικός στόχος…

Αφήστε ένα σχόλιο

Your email address will not be published.